10 april 2011. - Tre otroliga veckor!

Hej på er.
Varnar för ett långt inlägg, haha!

 

Nu tänkte jag ta och berätta om mina tre otroliga veckor, min praktik, på ishotellet. Är några som har frågat mig ifall ishotellet ligger i Sverige, och ja, det gör det självklart! Ligger i Jukkasjärvi någon mil utanför Kiruna! Det är det riktiga och ursprungliga ishotellet, det enda som får heta ishotellet / icehotel. Det finns ett i Norge också, men inte alls lika stort och i Finland finns det också, men där är det iglos man sover i, ganska små. Det här, riktiga ishotellet är på 6000 kvadratmeter och det finns 21 sviter som är olika inredda av konstnärer, och sedan finns det ett antal isrum och snörum. Dom ser likadana ut!

 

Hur som helst, började min praktik vecka 12.
Dag 1
var jag i huvudreceptionen och fick lära mig hur dom gör där. Dock var det inte så mycket folk, så fanns inte så mycket att göra!
Dag 2
var jag med guiderna och följde med på guidade turer i ishotellet och lärde mig allt möjligt om hur det är uppbyggt osv. Sen var jag även med en tjej som heter Anna och gick runt och fixade till i ishotellet och hon visade mig runt i hela området.
Dag 3 jobbade jag i dressing room, som är receptionen för själva ishotellet. Det är där man checkar in och ut när man bor kallt. Där lämnar man även ut skoterkläder och varma skor till dom som vill ha.
Dag 4 var jag bussvärdinna. Då åkte jag med en tjej till flygplatsen med några gäster som skulle med flyget, sen satt vi där en och en halv timme ungefär och väntade på nästa flyg som skulle komma in. När det kom in så prickade man av gästerna som skulle med våran buss till ishotellet, sedan åkte vi. Sen resten av dagen jobbade jag i dressing room.
Dag 5 jobbade jag i deras butik som finns på området. Då stod jag mest i kassan och så packade jag lite saker till gäster som skulle ha varmare kläder. 

Vecka 13 var jag i restaurangen.
Dag 1 jobbade jag kväll från 15.30 till 23.30. Då fick jag mest bara gå och bjuda på bröd till gäster, duka av, gå ut med lite tallrikar, gå ut med kaffeservis och kika på hur köket la upp maten.
Dag 2 & 3 var jag sjuk.
Dag 4 jobbade jag frukost och då var det mest att plocka tomma tallrikar. Sen lärde en tjej mig även en hel del om konjak, wiskey och vin. Fick även provsmaka tre olika viner.
Dag 5 fick jag jobba i bageriet med deras bagerska. Vi gjorde massa bröd, bröllopstårta och födelsedagstårta. Jag gjorde även pajer till lunchgästerna och till personalen. 

Helgen vecka 13 sov jag och min pojkvän på hotellet, fredag till lördag, det var en upplevelse. Inget man gör så ofta direkt, sov i -5 liksom. Alla har olika åsikter om det där, vissa tycker att det är kallt och vissa tycker det är varmt. Jag tyckte det var lite kallt när jag skulle försöka somna, jag var lite smått rädd då också, men när jag väl somnade så gick det bra, vaknade till någongång mitt i natten, men somnade om rätt snabbt. Och när jag vaknade på morgonen var jag jättevarm. Så sovsäcken man sover i är bra, den tål ändå -15 så. Jag och min pojkvän hade en dubbelsovsäck som vi sov i. Då får man ju värme av den andra personen också! Det var i alla fall trevligt och en rolig sak att testa på! På morgonen blev det en riktigt god hotellfrukost och jag käkade nästan ihjäl mig. Efter vi hade ätit och så gick vi och fixade diplom för att vi sovit i ishotellet. Sen väntade vi på skjutsen hem!

Vi hade månadsdag på lördagen också, vi firade 15 månader. Så Emil bjöd mig på god mat, sedan bestämde vi oss för att dra ut för vi hade så tråkigt. Så vi startade upp lite hos Emil, sedan drog vi vidare till någon som bodde i närheten och efter det blev det krogen, vet inte om jag kan säga att det blev ett lyckat slut. Men det var skoj till en början i alla fall. Dagen efter mådde man inte allt för bra!

Vecka 14 var veckan jag fick välja själv vad jag ville göra.
Dag 1 var jag med en som heter Jörgen, vi åkte skoter till en kamp dom har med tre stugor, städade lite där och tittade till så att allt var bra. Sedan åkte vi tillbaka och käkade lunch. Efter det åkte vi till ett annat kamp och städade stugan där. Efter det åkte vi tillbaka och fikade, sedan skottade vi fram en båt och sen gjorde vi inte mycket mer.
Dag 2 åkte jag med på en tur till Esrange där Daniel guidade turister och mig då. Var intressant att se och höra om det. Sen fick jag även se rymdraketen Maxus, det var ballt. Fick kika in på olika ställen och se en massa.
Dag 3 & 4 var jag i icebar med Jenny! Det var hur kul som helst. Jobbade från 13.30 till 19.00 dock, är ju inte så jättemycket på dagarna. Men vi gjorde det roligt! Och jag fick blanda massor med drinkar. Dricks fick jag också, haha! Alla turister ville ta kort på en och tillsammans med en, så har varit med på otroligt många bilder, jag som hatar när andra tar kort på mig!
Dag 5 så var jag med på en lunchtur, då åker man skoter till ett ställe där man lagar lunch och sedan åker man tillbaka. Turen är på ungefär 3 mil. Har aldrig åkt skoter så långt, haha. Dessutom var jag så kissnödig på vägen hem så var jag var tvungen att stå upp för att inte kissa på mig, var så mycket gupp och skit. Haha, onödig information. Vi gjorde jättegod lunch jag och Calle, det var renkött, blandat med grönsaker och potatis och sedan hade vi grädde på det, mums! När vi kom tillbaka till hotellet så körde jag in lite skotrar och sedan fick jag sluta för att hinna med min buss!

Igår åkte jag hem, det var jobbigt att lämna Emil. Men som tur är så kommer han hit på fredag! Det kändes helt sjukt att åka från massor med snö och komma hem till nästan ingenting. Men fy så skönt det är utan all snö! Haha åh, såg precis en fjäril utanför mitt fönster. Förresten, ikväll ska jag träffa Christoffeeeer. Ska bli så jäkla roligt! Har ju inte träffats på över tre veckor. Men ja, det var väl allt jag hade att berätta för stunden. Ska ta mig en dusch snart. Men hoppas allt är bra med er! Ha en bra söndag, puss! ♥

 

 

 


Kommentarer
Postat av: MADDES

Det är helt okej med mig. Vad gör du nu?

2011-04-10 @ 13:52:47
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: felicia

okej hade du det bra på APUN då? :)

tacktack! Hoppa du också haft en bra helg

2011-04-10 @ 16:25:56
URL: http://helenfelicia.blogg.se/
Postat av: elin

SV: Okej..!♥

Allt är jätte bra! :)

Vad göres?



Kramisar!♥

2011-04-10 @ 20:18:36
URL: http://pelanz.blogg.se/
Postat av: Eila J

Nu ska jag vara fullständigt ärlig och erkänna att jag inte orkar svara på helgens kommentar så skickar samma meddelande till alla :)



Hur har helgen varit?

Kramar

2011-04-10 @ 22:35:37
URL: http://elfj.blogg.se/
Postat av: beccis

hur mår du den här måndagen? :)

2011-04-11 @ 13:03:44
URL: http://rebeccaharkonen.blogg.se/
Postat av: A.C

hej:)



Hur har veckan startat d?:) Hoppas allt e väl med dig:) det är iaf soligt här..skönt väder:D



Ha dt bra^^

2011-04-11 @ 16:22:04
URL: http://amychen.blogg.se/
Postat av: Ida

Svar: Okej :/ Nej det förstås :P

2011-04-11 @ 18:37:13
URL: http://youknowiidaa.blogg.se/
Postat av: andrea

haha förstår inte att jag orkade läsa igenom all text, men jag kunde inte sluta ;) verkar som om du har haft tre asbra veckor!!

2011-04-12 @ 17:51:57
URL: http://dreeea.blogg.se/
Postat av: MADDES

Jag svarar på kommentarer och lyssnar på musik. Hur har din vecka börjat?

2011-04-12 @ 20:24:00
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: Carro

Fin blogg :)

2011-04-12 @ 20:59:09
URL: http://liikadana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0