20 augusti 2013. - Min graviditet hittills!

Hej på er, alla glada människor där ute.


Jag tänkte börja med att tala om att jag är med barn, och jag ska skriva ett inlägg om min graviditet hittills. Eftersom jag har valt att inte berätta detta förrän jag varit på ultaljud så ska jag sammafatta lite nu när jag har varit på det.


Jag gick och mådde illa ett bra tag men funderade inte så mycket över det, trodde inte direkt att jag var gravid, men efter ett tag bestämde jag mig ändå för att jag skulle göra ett test. Det första testet jag gjorde visade väldigt väldigt svagt, nästan så svagt att man inte såg det. Så jag tänkte bara att det inte var något. Men jag testade mig igen bara någon dag efter för att se hur det egentligen stod till och då visade stickan två tydligt röda streck. Min första tanke var – ”Det kan inte stämma, är det verkligen sant?” Samtidigt som jag även blev glad. Berättade för min pojkvän och även han blev riktigt glad, tur är väl det. Men för att jag verkligen skulle vara säker så gjorde jag ett till test någon dag efter och det blev lika där, så jag antog att det stämde. Ringde barnmorskan och berättade och fick min första tid, just då var jag i vecka 6 och skulle till barnmorskan vecka 8. Kändes verkligen som en evighet fram till dess, men tiden gick fortare än jag trodde och snart satt vi där, jag och min pojkvän, som ska bli föräldrar. Tanken är fortfarande helt ofattbar, men underbar. 


Från den stunden barnmorskan ropade upp mitt namn och vi fick komma in på rummet så kändes allt helt plötsligt mycket mer verkligt, det pirrade i hela kroppen, vilket lyckorus. Fick svara på en massa frågor och ta prover, allting såg mycket bra ut, härligt! Under det mötet berättade hon att det är ultraljud i vecka 18. Jösses tänkte jag, det är ju en evighet kvar. Kommer kännas som flera år fram till dess. Efter besöket hos barnmorskan så hade jag väldigt jobbiga mornar, illamående och huvudvärk varje dag. Kände när jag vaknade att jag verkligen inte ville gå upp ur sängen, men jag var tvungen, skulle ju ut med hunden. Jag hasade mig upp, klädde på mig och skulle gå ut med Hollie, hela vägen ner för trappen var jag tvungen att hålla i räcket så hårt för att inte ramla ihop, det var så jobbigt. Skakade i hela kroppen, men jag höll ut. När jag kom in igen så var det bara raka vägen och lägga sig i soffan, kunde verkligen inte stå upp på benen. Låg där ett tag innan jag började känna att jag var hungrig, men ville ändå inte äta. Till slut så gjorde jag i ordning något lätt, en macka eller lite fil för att få i mig någonting. Ibland fick jag behålla det, ibland inte. Vissa dagar var verkligen ett helvete rent ut sagt. Tiden gick och jag kände i vecka 13-14 att jag äntligen började må lite bättre, men kände aldrig någon hunger nästan. Kunde gå en hel dag utan att jag ätit och kom på det klockan nio på kvällen.  Men även det blev bättre med tiden, tiden som bara gick, så fort som jag inte kunde ana. 


Nu mår jag mycket bättre, har knappt något illamående, huvudvärk har jag rätt ofta eftersom att jag inte får ta mina migräntabletter nu under graviditeten. Men allting känns toppen förutom ju huvudvärken, mår hur bra som helst verkligen. Har gått ner 4 kilo sedan vecka 8 och jag väntar bara på att få en stor gravidmage och några extra kilon.


Nu – idag, så har jag äntligen varit på det efterlängtade ultaljudet och jag har aldrig tidigare känt en sån lycka som jag gjorde idag. Det var helt fantastiskt, så mysigt att se den lille fara omkring i magen. Innan ultraljudet var barnet beräknat att komma 20 januari, idag fick vi det beräknat den 22 januari. Är i vecka 17+6 idag, så imorgon går jag in i vecka 18, varje gång man går in i en ny vecka så känns det lika spännande, men lite extra nu när jag vet att jag snart kommer få känna de första sparkarna och märka av barnet lite mer, ser fram emot det, kommer nog bli en alldeles speciell känsla.


Skrev tidigare, i det inlägget där jag startade upp bloggen igen att det fanns en till anledning till att jag startade upp bloggen igen och det är just för att jag är gravid. Jag skriver ner saker som jag senare kan se tillbaka på och minnas, jag delar med mig av min lycka och har även fått höra från en del av mina släktingar att jag är dåligt på att informera om saker och ting, vilket säkert stämmer. Men då är det väldigt bra att jag skriver i bloggen så kan dom läsa det om dom vill ha lite mer information.


Nu ska jag mysa med min sambo och underbara hund och klockan åtta är det Idol som gäller. Har ni frågor gällade någonting , vad som helst, så är det bara att fråga! Kommer försöka hålla bloggen uppdaterad med allt som rör graviditeten, för min egen skull framförallt, men även för andras, dom som är intresserade. Så vi hörs någon dag framöver, ha det så bra! Puss på er. ♥

 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis ! Fanns abort i dina tankar eller va behålla barnet självklart för dig från dag 1? Var din kille lika säker/osäker som du :)
Kram och lycka till!!

2013-08-20 @ 20:15:14
Postat av: :D

Hur reagerade dina / din pojkväns föräldrar?
:)

2013-08-20 @ 20:17:11
Postat av: Josefin Haugen

Kul med en till i nästan samma ålder som är gravid, och att vi är gravid nästan samtidigt. Jag är nu i v.21:-)
Tycker du att tiden har gått fort från plusset tills nu? Jag tycker att det har gått rätt så fort, men det är nog för att jag har jobbat hela sommaren. Nu hoppas jag att resten av tiden går fort till den 6/1 då jag är beräknad :-)

2013-08-20 @ 23:36:10
URL: http://www.jossehaugen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0